|
Silniki Opel Astra miał montowanych aż 13 silników benzynowych i 4 silniki Diesla. Wszystkie silniki benzynowe są 4-cylindrowe, rzędowe i umieszczane poprzednie z przodu. W układzie smarowania silnika znajduje się pompa oleju (typ wirnikowy), miska olejowa, zawór nadciśnieniowy i filtr oleju.
Pompa umieszczona jest w przedniej pokrywie kadłuba. Napędzana jest bezpośrednio przez wał korbowy. Silniki od dużej pojemności mają miskę olejową oddzieloną od kadłuba płytką blaszaną z okienkami. Pełni ona rolę deflektora dla przepływu oleju. Silniki samochodu Opel Astra mają dobry układ chłodzenia - ciepło jest wykorzystywane do ogrzania wnętrza kabiny. Pompa płynu chłodzącego umieszczona jest z przodu silnika. Ogrzewaniem steruje termostat - włącza do obiegu chłodnicę, jeśli przekroczona zostanie określona temperatura. Wszystkie silniki mają wtrysk paliwa, który jest sprzężony z układem zapłonowym. Sonda lambda, zamontowana w układzie wydechowym, reguluje zawartość tlenku węgla w spalinach. Silniki z wtryskiem jednopunktowym mają zastosowany układ wtryskowy Multec. Wtryskiwacz podaje paliwo pulsacyjnie. Kolektor ssący rozdziela mieszankę do poszczególnych cylindrów. Rozmaite czujniki rejestrują pracę silnika i przekazują zebrane informacje do urządzenia sterującego. Układ zapłonowy daje informacje o prędkości obrotowej silnika. Dopływ powietrza reguluje przepustnica, która połączona jest cięgnem z pedałem gazu. Silniki 1.4 i 1.6 mają zastosowany układ wtryskowy Multec.M różniący się od układu Multec tym, że zastosowano w nim wtryskiwacze w każdym cylindrze. Silnik 2.0 zasilany jest wielopunktowym wtryskiem Motronic 1.5.2. Centralne urządzenie sterujące odpowiada za charakterystykę silnika - wtrysk i zapłon. Oznaczenia silników dostarczają nam informacji o jednostce napędowej. Oznaczenie podawane jest w formacie XYYXX(X), gdzie X to litera a Y to cyfra. Pierwsza litera w 6 znakowym kodzie oznacza normę czystości spalin spełnianą przez dany silnik. Brak litery oznacza, że spełniona jest norma ECE R83A, C oznacza, że spełniona jest norma UE 91/441/EWG, natomiast X oznacza, że spełniona jest norma 94/12/UE. Cyfry na drugiej i trzeciej pozycji informują o pojemności silnika (20 to np. silnik 2.0). Litera na czwartej pozycji oznacza stopień sprężania (odpowiednio są to litery: G < 8,5; L 8,5-9,0; N 9,0-9,5 ; S 9,5-10,0; X 10,0-11,5; Y > 11,5). Litera na piątej pozycji oznacza z kolei rodzaj układu zasilania paliwem. I tak odpowiednio poszczególne litery oznaczają: D-diesel, E-wtrysk wielopunktowy, V-gaźnik, Z-wtrysk jednopunktowy). Znak umieszczony w nawiasie oznacza odpowiednio: A-Egipt, H-duża moc lub doładowanie, J-dławiona moc, K-ze sprężarką Comprex, L-obniżona moc, R-podwyższona moc, T-turbo, 2-silnik II generacji. Źródło:www.autokacik.pl
|